داشبورد مدیریتی ابزار رایجی است که برای سنجش عملکرد استفاده میشود و افراد کسبوکار را قادر میسازد تا فعالیتها و فرایندهای کلیدی مورد نیاز برای رسیدن به اهداف کسبوکار را اندازهگیری، نظارت و مدیریت کنند. این داشبوردهای مدیریتی میتوانند برای هدایت طیف گستردهای از اهداف طراحی و توسعه داده شوند، از نظارت بر قابلیت استفاده استراتژی کسبوکار یک سازمان جهانی گرفته تا نظارت بر توانایی یک سازمان برای دستیابی به اهداف.
اگر به دنبال بهبود کارایی عملیاتی شرکت خود هستید، یکی از ابزارهایی که میتوانید از آن استفاده کنید، نرم افزار داشبورد مدیریتی است. داشبورد مدیریتی ابزاری برای اندازه گیری عملکرد و ایجاد بازخورد بهبود مستمر در شرکت شما است. این یک ابزار مدیریت بصری است که شاخصهای کلیدی عملکرد را با استفاده از نمودارها اشکال گرافیکی نمایش میدهد و به تمرکز تیم شما بر دستیابی به اهداف و تولید ایده در مورد چگونگی بهبود کمک میکند.
ویژگیها و اجزای نرم افزار داشبورد مدیریتی:
علاوه بر پشتیبانی از تعامل پذیری، ویژگی های ضروری نرم افزار داشبورد مدیریتی مدرن شامل یک رابط با قابلیت سفارشی سازی، الگوهای داشبورد برای تسریع فرایند طراحی و توانایی استخراج دادههای تاریخی و بلادرنگ است. داشبورد مجموعهای از ویجتها، آیکونها و تصاویر را نیز برای خودکارسازی عملکردها، جذابیت بصری و اضافه کردن تبها و منوهای کشویی ارائه میدهد.
اتصال به منابع اطلاعات:
بسته به نیاز کاربران، داشبردهای مدیریتی را میتوان به پایگاههای داده، سیستمهای عملیاتی، تجهیزات صنعتی و فیدهای دادههای خارجی برای دریافت اطلاعات بیشتر متصل کرد.
تجسم اطلاعات:
داشبوردها را میتوان با انواع مختلف تجسم دادهها پیکربندی کرد تا معیارهای عملکرد، آمار و اطلاعات دیگر را نشان دهند. تصویرسازیهای پشتیبانی شده از خطوط پایه و نمودارهای میله ای تا گرافیک های پیچیدهتر، مانند نمودارهای حبابی، نقشههای حرارتی و نمودارهای پراکنده را شامل میشود.
جدول دادهها:
داشبوردهای مدیریتی ممکن است جداولی از دادهها را در خود جای دهند که نگاهی اجمالی به مقادیر داده مربوطه ارائه میدهند. جدول دادهها اغلب شامل کدگذاری رنگی یا سایر روشهای گرافیکی برای برجسته کردن اطلاعات خاص مانند کاهش فروش یا ضررهای مالی میشود.
قابلیتهای جستجو:
این ویژگی کاربران را قادر میسازد تا با کلیک بر روی یک نمودارهای بصری دادهها، اطلاعات بیشتری به دست آورند، به دادههای دقیق نگاه کرده و آنها را تجزیه و تحلیل کنند، تصور دقیقتر و مرتبتری از اطلاعات داشته باشند و سطوح متعددی را برای خود ترسیم کنند.
فیلتر کردن دادهها:
ویژگی تعاملی دیگر، فیلترها هستند که دید کاربران را با تعیین و سفارشیسازی تاریخ و محدوده زمانی، تنظیمات جغرافیایی و سایر پارامترها متمرکزتر میسازند.
نوار ابزار:
داشبوردها اغلب دارای نوار ابزار مستقل و راهنمای اطلاعات پاپ آپ هستند که دادههای تصویری را توضیح میدهند یا اطلاعات اضافی در مورد نتایج تجزیه و تحلیل فراهم میکنند.
مزایا داشبوردهای مدیریتی:
- امکان تصمیمگیری آگاهانه و برنامه ریزی استراتژیک توسط مدیران کسبوکار؛
- سادهتر کردن درک دادههای مبتنی بر اعداد و معیارهای تحلیل کسبوکار برای کاربرانی که تحلیلگر ماهری نیستند
- کمک به شناسایی روندهای کسبوکار و در نتیجه، سرمایهگذاری روی فرصتها و اقدام برای رفع مشکلات
- سهولت استقرار و استفاده از نرم افزارهای هوشمند توسط تحلیلگران کسبوکار، مدیران و کارکنان
- پشتیبانی از تحلیل دادههای مشارکتی و فرایندهای تصمیمگیری از طریق افزایش به اشتراک گذاری اطلاعات
- ارائه امکانات برای تصویرسازی دادههای چندگانه در جهت قابل درک تر و مفیدتر کردن دادهها