سئوی سایت امروزه به یکی از مهمترین بخشهای طراحی سایت تبدیلشده است و فرقی نمیکند که سایت شما به چه منظور راهاندازی شده است. برای اینکه سایت شما بهخوبی توسط موتور جستجوگر گوگل دیده شود باید فرآیندهای سئوی سایت را بهخوبی انجام دهید.
سئو مخفف کلمه بهینه سازی برای موتور جستجو یا search engine optimization است. در واقع فرآیند بهینه سازی به محتوای شما کمک میکند که بهتر و سریع در توسط موتورهای جستجو مخصوص گوگل دیده شود.
شما باید محتوای ایجاد شده در سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه سازی کنید؛ یعنی اینکه بر اساس قوانین و استانداردهای موتورهای جستجو محتوای خود را تغییر داده و آن را بهینه سازی کنید. هدف از این کار این است که موتورهای جستجو مانند گوگل وقتی بخشی از محتویات شما را مشاهده میکنند بتوانند خیلی سریع به کلمات کلیدی و هدف اصلی محتوای شما دسترسی پیدا کند.
برای مثال کاربر که در گوگل عبارت کیک هویج را جستجو میکند. در واقع بر اساس کلمه کلیدی گوگل تشخیص میدهد که هدف کاربر پیدا کردن دستورالعمل تهیه لازانیای کیک هویج است. حال اگر شما در سایت خود مقالهای در خصوص کیک هویج نوشته باشید و در آن دستورالعمل تهیه آن را نیز قرار داده باشید گوگل محتوای شما را در نتایج جستجو به کاربر نشان خواهد داد. سایتها بر اساس اعتباری که نزد گوگل دارند رتبه بندی میشوند؛ یعنی هرچه یک سایت نزد گوگل اعتبار بیشتری داشته باشد رتبه بالاتر و بهتری خواهد داشت.
عناصر اصلی سئو: سئوی داخلی و سئوی خارجی
سئوی داخلی در خصوص ایجاد محتوا برای بهبود رتبه سایت شما است. این امر به معنی قرار دادن کلمات کلیدی در صفحات و محتوای سایت شما است. همچنین به معنی نوشتن مرتب محتوا باکیفیت بالا، اطمینان از قرار دادن متاها و برچسبها و همچنین تولید عناوین حرفهای با استفاده از کلمات کلیدی اصلی است.
سئوی خارجی به معنی بهینه سازی محتوا در سایتهای دیگر است. این بهینه سازی شامل موارد گوناگون میشود: مانند کسب بک لینک از سایتهای دیگر. این بخش از سئوی شامل ایجاد لینکها و ایجاد محتوایی است که افراد میخواهند برای دیگران به اشتراک بگذارند. سئوی خارجی نسبت به سئوی داخلی نیاز به سرمایه و کار بیشتری دارد و به شدت برای بهبود سئوی سایت ضروری است.
چگونه سایت خود را سئو کنیم؟
1- معرفی سایت به گوگل
برای این کار شما باید در بخش گوگل وبمستر یک حساب کاربری ایجاد کنید و سایت خود را در این حساب ثبت کنید تا گوگل لینکهای سایت شما را بررسی کند.دومین کار ثبت سایت خود در ابزار گوگل آنالیتیک است.با این کار میتوانید رفتار کاربران و ورودی کاربران را به سایت خود بررسی و مشاهده کنید و با استفاده از آن فعالیتهای بعدی خود روی سایت را برنامهریزی کنید.
2- استفاده از شبکههای اجتماعی
3- تولید محتوای متنی با کیفیت
4- تولید محتوای صوتی و تصویری با کیفیت
5- استفاده از کلمات کلیدی مناسب
استفاده از کلمات کلیدی مناسب برای نشان دادن محتوای سایتها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همچنین استفاده بیرویه از کلمات کلید در داخل متنها نیز بهشدت برای سئوی سایت مضر است و گوگل مقدار مشخصی را برای این استفاده اعلام نکرده است اما بر اساس تجربههای بهدستآمده مقدار کلمه کلید که در محتواهای متنی استفادهشده است نباید از 3 درصد از کل متن استفادهشده تجاوز کند.
6- انجام موارد فنی خاص روی سایتها
در کنار انجام این موارد شما باید روی سایت خود موارد فنی را نیز انجام تهدید. لینک سازی داخلی و لینک سازی خارجی در محتواهای متنی تولیدشده یکی از مهمترین موارد سئوی سایت است. همچنین شما باید عنوان نوشتهها و لینکهای آنها را نیز بر اساس استانداردهای گوگل انجام دهید. لینکهای طولانی از اعتبار بسیار پایینی در نزد گوگل برخوردار هستند. علاوه بر لینکها باید سایت نیز از لحاظ کد نویسی و ساختاری برای سئو بهینهشده باشد و استفاده از کدهای بهینهشده و بالا بودن سرعت اجرای سایت در کسب امتیاز بیشتر از گوگل بسیار مؤثر است.